Kunstbeschouwing: Egypte, land van de Nijl, van farao’s, kaliefen en generaals

Volgende Vorige
Eén van de klassieke wereldwonderen. De vele overblijfselen van deze oude cultuur fascinereen ons nog steeds. Toch is dat niet altijd zo geweest. Na de Klassieke Oudheid zonk Egypte voor de Westerse cultuur lange tijd in de vergetelheid. De belangstelling zou pas in de loop van de achttiende eeuw weer langzaam toenemen, wat o.a. uitmondde in de beroemde expeditie van Napoleon. In 1822 ontcijferde Champollion het hiërogliefenschrift hetgeen van onschatbaar belang was voor de kennis van de Egyptische kunst. Veel inscripties blijken betrekking te hebben op de godsdienst. Voor een goed begrip van de oude Egyptische kunst en cultuur is het dan ook noodzakelijk om uitgebreid stil te staan bij de Egyptische religie, want zij heeft in hoge mate de opvattingen over kunst en cultuur bepaald. 
Maar we staan ook stil bij de periode na de Romeinen. De christelijke Kopten en de moslims drukken tot op de dag van vandaag een stempel op de Egyptische maatschappij. In de 20ste en 21ste eeuw zijn het de generaals die het voor het zeggen hebben.
Deze cursus gaat over 5000 jaar kunst, cultuur, religie, macht en rijkdom, armoede en onderdrukking. Dit wordt uitgewerkt in de volgende lessen
 
1. Egypte, karakteristieken van een land doorheen de geschiedenis
2. Het oude rijk en het leven na de dood
3. Het nieuwe rijk en het goede leven
4. Echnaton, de ketterkoning
5. Buitenlandse overheersers in het late Egypte
6. Het Kopten
7. De vroege islam in Egypte
8. De kruistochten en de Ottomanen in Egypte
9. Egyptomania sedert de 19de eeuw
10. Egypte onder de generaals